Zelfstandigheidsmodel

Onderstaand model gebruiken we bij de begeleiding van onze leerlingen met als doel de zelfstandigheid van de leerlingen te bevorderen.

De ene leerling is zelfstandiger dan de andere leerling. Veel leerlingen komen binnen bij OSN op niveau 1, 2 of 3. Vanuit daar werken we samen met de leerling naar een grotere mate van zelfstandigheid. Door naar onderstaande beschrijvingen te kijken, kunt u inschatten op welk niveau van zelfstandigheid uw kind functioneert. In welk stukje herkent u zich het meest?

Niveau 1: mijn kind vindt het moeilijk om zijn agenda op een goede manier te gebruiken en schrijft zijn huiswerk niet altijd op. Het inplannen van alle verschillende vakken wordt hem vaak te veel. Hij heeft hulp nodig bij het opstellen van een planning en bij het leren omgaan met de agenda. Daarnaast is het prettig als mijn kind in een rustige en gestructureerde omgeving kan werken.

Niveau 2: mijn kind weet vaak niet wat hij aan moet met alle studieplanners die hij op school mee krijgt. Huiswerk dat wordt opgegeven in de les krijgt hij vaak niet mee. Hij kan geen planning maken en vindt het tevens moeilijk om prioriteiten te stellen. Mijn kind heeft een aantal kwaliteiten, maar ook een aantal verbeterpunten. Hij vindt het echter moeilijk om deze zelf in te zien.

Niveau 3: mijn kind wil graag zelf leren plannen, maar heeft hier nog coaching en begeleiding bij nodig. Het samen met een begeleider oefenen met plannen zal er voor zorgen dat mijn kind op dit vlak een stuk zelfstandiger wordt.

Niveau 4: mijn kind kan zijn vakken inplannen, maar hij heeft veel moeite om dit voor een langere periode te doen. Een dagplanning maken gaat prima, maar het op tijd inplannen van een grotere schooltaak zorgt voor problemen. Hij begint hier vaak te laat mee en er ontstaat paniek.

Niveau 5: mijn kind kan vrij goed plannen en heeft overzicht op zijn schooltaken. Hij raakt echter in de problemen zo gauw de proefwerkweek begint en het een stuk drukker wordt. Er moet ineens veel gebeuren in een te korte tijd. Mijn kind heeft ondersteuning en feedback nodig voor het opstellen van een planning in de proefwerkweek.

Niveau 6: mijn kind is in staat om een goede planning te maken en om zelfstandig aan taken te werken. Wel is hij nog steeds gebaat bij een rustige en gestructureerde omgeving. Het is fijn als er tijdens de begeleidingsuren aandacht wordt besteed aan de oriëntatie op een vervolgopleiding.

* Bovenstaand model is gebaseerd op het coachingsmodel van MacLennan (1995).

Waar zitten wij in Nijmegen e.o.?

  • Locatie Molenveldlaan
    Molenveldlaan 59
    6523 RJ Nijmegen
  • Locatie Mondial College
    Leuvensbroek 3001
    6546 TD Nijmegen
  • Locatie Montessori College Nijmegen
    Kwakkenbergweg 27
    6523 MJ Nijmegen
  • Locatie Montessori College Groesbeek
    Spoorlaan 16
    6562 AM Groesbeek
  • Locatie Stedelijk Gymnasium Nijmegen
    Kronenburgersingel 269
    6511 AS Nijmegen
  • Locatie Citadel College (locatie Griftdijk)
    Griftdijk Noord 9a
    6663 AA Lent
  • Locatie Canisius College
    Berg en Dalseweg 207
    6522 BK Nijmegen

Partners

Logo van partner Studiebegeleiding Nijmegen  Logo van partner het Montessori College in Nijmegen  Logo van Hoge & Partners  Logo van partner Club Adventure  logo sgn 2  logo citadel college  Logo van partner het Mondial College in Nijmegen  Logo van partner HOMi  Logo van partner Stichting Kwaliteitsregister Jeugd  Logo van partner het Canisius College in Nijmegen

Erkend leerbedrijf

Het logo van de Hogeschool Arnhem Nijmegen Het logo van Fontys Hogescholen Het logo van Calibris. Calibris is een erkend leerbedrijf. logo radboud